Trh s velkými SUV se v Severní Americe za posledních několik let zcela rozpadl. Rostoucí ceny benzínu dávno sesadily model Explorer z pozice druhého nejprodávanějšího Fordu (zaF-150), který na přelomu tisíciletí nacházel jen v USA každoročně na čtyři sta padesát tisíc nových majitelů. Vloni prodala automobilka ve Spojených státech všeho všudy padesát tisíc Explorerů. Změny proto nebyly pro Ford možností, ale nutností. Hlavním problémem kdysi oblíbených aut je jejich spotřeba a mizerné jízdní vlastnosti. V Evropě používá laciné velké off-roady s žebřinovým rámem a žravými motory na každodenní ježdění málokdo. Vozy jako Nissan Pathfinder tu kupují spíš ti, kdo skutečně čas od času zdolávají náročnější terén. A Explorer je ještě větší a nestřídmější než Pathfinder. Jak se vkus Američanů přibližuje evropským standardům, mění se také jejich auta. Zmenšování samozřejmě nepřipadalo v úvahu, u Fordu museli ušetřit kila jinak. Přechod na samonostnou karoserii se značným podílem vysokopevnostních ocelí posunul Explorer do jednadvacátého století. Platformu propůjčil Ford Taurus. Hmotnost auta klesla oproti předchozí generaci o 45 kg. Nemusí tím nutně utrpět ani schopnosti v terénu. Jak na změnu zareagují zákazníci je jiná otázka, ale u menšího úspěšného Fordu Edge jim samonosná karoserie nevadí. Pokud byla změna konstrukční filozofie příjemným překvapením, pod kapotou číhá šok. Ford zvolil neobvyklou strategii a jako základní motorizaci nabídne šestiválec, který za příplatek vymění za slabší, ale výrazně úspornější čtyřválec EcoBoost. Nový atmosférický šestiválec je s 3,5 litry objemu a 290 koni stejně silný jako osmiválec 4.6 minulé generace, s 350 Nm však ztrácí osmdesát newtonmetrů točivého momentu. Měl by být o třicet procent úspornější. Dvoulitr s turbem známe z nového Mondea, ale pod kapotou Exploreru dostane 240 koní namísto našich 203. Čtyřlitrový šestiválec v odcházejícím modelu tak překoná o třicet koňských sil a svými 350 Nm se mu zcela vyrovná. Maximum ovšem poskytne už od 1750 otáček za minutu namísto dřívějších 3700. Spotřeba bude nesrovnatelně nižší také proto, že EcoBoost zákazníci pořídí jen s pohonem předních kol. Oba motory dostanou výhradně šestistupňové automatické převodovky. Pro šestiválec s pohonem všech kol Ford přichystal přehlednější ovládání terénních funkcí. Obrázky na otočném ovladači podezřele připomínají ty na Terrain Response od Land Roveru. Řidiči si snadno a rychle vyberou mezi režimem na silnici, do lehkého terénu, na písek a na sníh, případně zapnou asistent pro sjíždění svahů. Vše ostatní zařídí počítač. Hranatý interiér předchozí generace vystřídaly oblé křivky evropského střihu. Nejen zvenku, ale také uvnitř zapracoval Ford na kvalitě a přesnosti výroby. Palubní desku dražších modelů ozdobí nový Velkou novinkou jsou airbagy v zadních bezpečnostních pásech. V případě nehody se nafouknou, aby omezily tlak na hrudníky pasažérů. To pomůže zejména dětem, kterým bezpečností pásy často způsobují zranění. Obvyklou bezpečnostní výbavu v podobě stabilizace se speciální funkcí proti převrácení doplní navíc systém CCT. Asistent, o němž jsme psali nedávnu, aktivně hlídá stáčivost auta. Podle průzkumu Fordu přichází do amerických showroomů značky každoročně 140 tisíc majitelů Exploreru pro nové auto. Zjevně si nepořizují Explorery. Změní na tom něco nový model? Se záplavou technických novinek, úspornými motory, přijatelnými jízdními vlastnostmi a slušným přídělem schopností v terénu by mohl. Pokud bude dobrý. Kdysi obrovský americký trh s velkými SUV je v troskách, ale něco zbylo a Ford doufá vytěžit ze současné situace maximum.


PRAHA

LOS ANGELES

NEW YORK