Ford Mustang – pro většinu lidí je to Eleanor z filmu 60 sekund. Málokdo už ale pozná i třetí generaci mustanga,který se vyráběl od roku 1979 pod názvem FOX body a to v různých úpravách a provedeních až do nástupu čtvrté generace v roce 1994. Díky ropné krizi se modely FOX body osazovaly motory se slabším výkonem až do roku 1987, poté Mustangu opět Ford nadělil motor 5,0 H.O. a tím se zařadil opět mezi žádané vozy u mladé generace. Nejslabší variantou motoru byl o objemu 140 inchů což je pouze 2300ccm s počtem čtyř válců. Krom těch se montovaly objemy 2,3ccm s turbem, dále 2,8ccm, pár modelů 3,3ccm a pětilitry. Karoserie měla také více variant a to jako cabriolet,notchback(sedan),hatchback(třetí velké dveře) a targa(pouze ve verzi hatchback). Výbavou a provedením se dále lišily v označení LX nebo GT, kdy GT byl jen pětilitr patřičně odlišen nejen vnitřní výbavou, ale i robustnějšími spoilery a koly. K Mustangům mě dostal bratr,který vlastnil právě hatchback 2,3ccm a z kterého jsou značky použity na tom mém. Už před několika lety jsem právě mého Mustanga zahlédl na inzerci někde kolem Mnichova a zaujal mě odjedinělým provedením v červené barvě jak laku, tak interiéru, ale díky studiu nebyly tehdy možnosti takové vozidlo vlastnit. Podobný notchback byl bouraný v Karlových Varech a pak se i jeden objevil v bazaru v Brně, kde ale pořizovací cena byla 110tisíc. Bratr mezitím pořídil Mustanga 1967 a má touha po vlastnění svého notchbacku rostla. Jako shodou náhod se na Ebayi objevil právě tehdy tolik obdivovaný FOX v červeném provedení a já se rozhodl, že ho musím mít. Prodávájící uváděl, že při koupi vozidla a přejíždění k domovu utrpěla jeho páteř a pochopil, že takové auto nemůže mít. Auto bylo kupeno po tmě a až zpět v ČR za dne jsem pochopil jak skvělá koupě to byla. Vozidlo je naprosto původní a originální. Při prolízání jsem našel originál manuály, hever a největším překvapením byl i stav interiéru. Nastal problém se značkama, tak jsem odkoupil zpět prvního Mustanga hatchbacka od nového majitele a ten se ještě díky neodhlášní na sebe zasloužil, že můj novej Mustang má stejné registrační značky, jako měl první Mustang vůbec v rodině. S vozem jsem nedělal žádné upravy krom výměny kol plechových za litá GT, které dodaly drsnější vzhled a plastové kryty světel. Jinak je auto kompletní a původní. Jedinou snad nevýhodou je absence klimatizace, kterou si v roce 1989 první majitel nepřiplatil. Mrzí mě, že neznám historii tohoto vozu, ale je to takový malý cíl a úkol ji zjistit. Letos jsem s ním poprvé objezdil několik srazů amerik pořádané v čechách a příští rok se chystám i na srazy v zahraničí. Myslím, že by byla škoda se nepodělit o pohled na Mustanga,který je u nás v tomhle provedení a hlavně stavu jediný.
autor: Contour 2 (Petr Bartoš)
kontakt: Kamera@seznam.cz