Ram funguje od roku 2010 v rámci koncernu Chrysler jako samostatná divize, značka Dodge se tak pro velké pickupy již nepoužívá. Novinka byla představena v Texasu, místní farmáři tedy mají o čem přemýšlet, případně k Ramu přejít od konkurence. Pod patřičně dimenzovanými kapotami lze nalézt dvojici motorů. Představují tu největší americkou klasiku. Zážehový vidlicový osmiválec Hemi 5,7 l (286 kW/5600 min-1, respektive 542 Nm/3950 min-1) doplňuje řadový šestiválcový turbodiesel 6,7 l s variabilní geometrií lopatek od Cumminsu. Ten je možné mít ve třech výkonových verzích. Nejslabší dává 261 kW/2800 min-1 a 881 Nm/1500 min-1, prostřední 276 kW při stejných otáčkách a 1084 Nm/1600 min-1 a nejsilnější 287 kW/2800 min-1 a skutečně mamutích 1152 Nm, opět ve 1600 min-1! Naftové verze mají recirkulaci výfukových plynů (EGR), posílené chlazení a upravený přívod vzduchu. Jsou schopny spalovat biopalivo B-20, hrdlo palivové nádrže postrádá víčko, Na výběr jsou šestistupňové automaty i příplatkové manuální převodové skříně se shodným počtem stupňů, ty ale jen pro diesely. Pohon všech kol disponuje vypínáním přední nápravy. Rám z vysokopevnostní oceli disponuje nyní osmi samostatnými příčníky. Větší Ramy HD 3500 mají vzadu listová pera a dvojmontáž, vpředu jsou tříprvkové závěsy. Proč měnit něco, co dlouhá léta funguje? Zesíleno bylo i řízení. Standardem je tažné zařízení, vždyť Ramy mohou za sebou vézt až osmitunový přívěs, nad jehož klidem bdí elektronická kontrola. Další pomocníky zastupují u celé řady ABS a ESC, kontrola trakce a také asistent pro rozjezdy do kopce. Airbagy jsou v základu čelní a boční ve všech sedadlech. Co je u na evropské poměry obřích „trucků“ nového zvenčí i uvnitř? Maska chladiče, přední světla a osmnácti- a dvacetipalcová kola. HD 3500 mají oproti menším modelům ještě delší čtyřdveřovou kabinu. Ve světlometech najdeme sice jen halogenové žárovky, ale blikače i koncové lampy jsou diodové. V interiéru se nachází kromě změněných přístrojů nový volič samočinné převodovky, byť z tradičního sloupku řízení nezmizel. Rychlosti je možné měnit i ručně pomocí tlačítka ERS (Electronic Range Select) na volantu. Úpravami prošlo čalounění a objevila se středová konzola se zásuvkou na amerických 115 V. Zadní lavice dělená v poměru 40:20:40 je vždy sklopná. Standardem je sedmipalcová obrazovka i bezklíčkový vstup a startování, nezapomínejme na dálkové centrální zamykání včetně ložné plochy ani stěrače s dešťovým senzorem. Příplatková výbava obsahuje dotykový informační systém Uconnect s displejem o úhlopříčce 8,4 palců, který slouží i jako výstup pro zadní kameru. K němu se dodává i satelitní rádio a lze jej ovládat rovněž hlasem. Dále vzpomeňme alespoň slot na SD karty, AUX vstup, USB konektory, bezdrátové připojení a audio Alpine s deseti reproduktory. Třešničku na dortu představuje dálkové spouštění motorů, které funguje do vzdálenosti 90 m od vozu. Interval výměny oleje narostl u dieselů na 15 tisíc mil (přes 24 tisíc km), základní záruka je tříletá na 36 tisíc mil (58 tisíc kilometrů), komplexní včetně pohonného ústrojí pak pětiletá, omezená 100 tisíci mílemi (necelých 161 tisíc km). Výroba nových Ramů se rozběhne na začátku příštího roku, jejich rodištěm bude továrna Saltillo v mexické Coahuile. Americká klasika vzniká kvůli menším nákladům mimo USA… Pokud by si chtěl obra někdo individuálně dovézt k nám, musí ještě počkat, ceny ještě nebyly zveřejněny.


PRAHA

LOS ANGELES

NEW YORK